Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Różnica w statystykach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-24 14:02:18
malezja, handel, eksport, import, gospodarka

Polskie służby konsularno-handlowe zwracają uwagę na rozbieżności w statystykach handlowych obu krajów. Wynikają one przede wszystkim z dokonywania wymiany towarowej za pośrednictwem krajów trzecich lub przy wykorzystaniu ich dokumentacji oraz opakowań.

W przypadku importu z Malezji jest to wywóz wyrobów elektronicznych, kauczuku naturalnego oraz oleju palmowego, realizowany w większości przez Singapur lub Chiny. Ponieważ jest on klasyfikowany w tym kraju jako eksport wyłącznie do Singapuru lub do Chin, nie znajduje odzwierciedlenia w statystyce malezyjskiej.

 

W statystykach polskich natomiast, zgodnie z regułami pochodzenia towarów, import klasyfikowany jest jako pochodzący z Malezji. W przypadku polskiego eksportu do Malezji różnice wynikają głównie z tego, że część jego pozycji - m.in. wyroby hutnicze, chemikalia - są dostarczane przez firmy z krajów Europy Zachodniej (Niemcy, Niderlandy, Austrię), a także przez pośredników w Singapurze, Chinach lub Hongkongu. W polskiej statystyce zaliczane są nie jako eksport do Malezji, ale jako wywóz do krajów pośredniczących.

Podobnie wygląda sytuacja przy eksporcie mleka i serwatki w proszku, gdzie w oficjalnej statystyce malezyjskiej odnotowana jest połowa ilości, która jest dostarczana i to w sytuacji, kiedy żadna z polskich mleczarni nie została oficjalnie akredytowana przez malezyjską służbę weterynaryjną.

Dodatkowo, przy dokonywaniu szacunków realnej wartości dwustronnej wymiany towarowej (zwłaszcza w odniesieniu do wartości polskiego eksportu) należy uwzględnić nie tylko kwestie błędów zapisów statystycznych kraju pochodzenia i przeznaczenia, ale także zjawisko sprzedaży pod obcą marką, wymianę wewnątrz-korporacyjną oraz usługi świadczone przez polskie firmy na terenie Malezji, zarówno na rzecz podmiotów lokalnych, jak i firm międzynarodowych.

Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Kuala Lumpur, realna wartość polskiego eksportu do Malezji jest o ok. 40 proc. większa niż wykazują dane statystyczne, a importu z Malezji – o ok. 20 proc. wyższa.

Większość dwustronnej wymiany towarowej realizowana jest w ramach lub na zlecenie firm międzynarodowych lub dużych firm zagranicznych. Według WPHI ok. 80 proc. importu do Polski i ok. 50 proc. eksportu do Malezji realizowane jest właśnie w ten sposób.